Naamsbekendheid (Merkmeting)

Of u nu marketeer, brand manager of bedrijfsonderzoeker bent, een naamsbekendheidonderzoek is een perfect instrument om inzicht te krijgen in de belangrijkste merk KPI’s.

Benieuwd naar de kosten?

Bereken de prijs

Gissen is missen!

Die uitspraak kent inmiddels iedereen wel. Toch zien we nog vaak dat dit gebeurd bij onderzoek. Hoe weet je als marketeer bijvoorbeeld echt wat de conversie van een campagne is, wat de uitgaven aan reclamecampagnes hebben opgeleverd?

Om echt te laten zien wat het werk dat U heeft uitgevoerd ook daadwerkelijk heeft opgeleverd is het fijn om ook een naamsbekendheidonderzoek te laten uitvoeren. De resultaten daarvan kunt U gebruiken om interne terugkoppeling te geven en op basis daarvan nieuwe strategische doelstellingen te formuleren of marketing acties te evalueren.

Download onze e-book

Alles wat je moet weten overzichtelijk in een document.

Om er voor te zorgen dat u volledig op de hoogte bent van alles wat er komt kijken bij een naamsbekendheidsonderzoek, hebben wij alle relevante informatie voor u op een rijtje gezet in een overzichtelijk e-book. Deze kunt u gratis hier downloaden.

 

Download nu

 

Download Our Free Whitepaper

Wanneer is het nuttig om een naamsbekendheidonderzoek uit te laten voeren?

We geven graag enkele voorbeelden van wanneer een naamsbekendheidonderzoek van pas kan komen.

  • Rondom een reclame campagne om te zien wat het doet met uw belangrijkste merk KPI’s. 
    Ongetwijfeld dat u een deel van de KPI’s zelf in kaart kunt brengen (denk aan website traffic, clickgedrag en verkopen) Wij helpen u graag om die ontbrekende stukjes in kaart te brengen.

  • Ter input van marketing en salesplannen. Hoe ziet het concurrentieveld eruit? Hoe staat het met uw merkfunnel? Op basis van de resultaten uit het onderzoek kunt u nieuwe doelstellingen formuleren voor uw marketing en salesplan. 

  • Bij het betreden van markten met een nieuw concept of dienst. Hoe ziet de markt er eigenlijk uit? Wie zijn de voornaamste concurrenten en waarom scoren deze bedrijven goed?

 

Voorbeeld Naamsbekendheidmeting

Binnen dit onderdeel schetsen we graag de onderdelen die binnen uw naamsbekendheidmeting kunnen worden opgenomen. Het is goed om daarbij aan te geven dat dit de basis kan vormen en vervolgens gaan we met U bekijken welke onderdelen aan de vragenlijst dienen te worden toegevoegd. 

  • Top of mind Awareness. Welk merk komt als eerste bij de respondent op als het gaat om een bepaald product/branche
  • Spontane merkbekendheid. Welke merken kennen respondenten nog meer?
  • Geholpen merkbekendheid. We leggen hier een lijst aan bedrijven voor binnen de categorie en vragen vervolgens welke de respondent kent.
  • Reclamebekendheid.
  • Houding. Hoe waarderen mensen uw merk en dat van de concurrentie? Hoe scoort uw merk aan de hand van imago statements?
  • Overweging. Welke merken worden overwogen binnen de categorie?
  • Voorkeur. Naar welke merken gaat de voorkeur uit binnen de categorie?

Bent u werkzaam bij een merk dat in meerdere landen opereert dan denken we graag mee over een kosten-efficiënte opzet voor meerdere landen.

Binnen 24 uur uw offerte!

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen op het vlak van marktonderzoek? We staan u graag te woord en zijn te bereiken via de contactgegevens aan de rechterzijde.

Foto Hans
Contactgegevens

040 792 00 09

hans@sherloq.nl

“Ik had hiervoor een mindere ervaring met de opzet van mijn naamsbekendheidmeting in meerdere landen bij een ander bureau. Met name de slechte vertaling en het vergelijken van resultaten achteraf vielen erg tegen. Met Sherloq had ik vanaf het begin af aan het gevoel dat ze het traject volledig onder controle hadden. Na een goede kick-off gingen ze aan de slag met het traject en binnen een mum van tijd kreeg ik de resultaten opgestuurd die bovendien per land overzicht werden weergegeven in een rapport. Een verademing!”

Rob
CMI manager, FMCG