Hoe ziet een goede marktonderzoek briefing eruit?

15-11-2018

De basis van een goed marktonderzoek wordt gelegd via een goede briefing. Maar hoe maak je zo’n goede briefing?

In de dagelijkse praktijk zien we regelmatig voorbeelden van summiere briefings naar marktonderzoekbureaus. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Via een online contactformulier kan doorgaans maar weinig informatie worden doorgegeven. Maar soms ontbreekt het simpelweg ook aan kennis welke informatie dient te worden aangeleverd.

Wat volgt is een wonderbaarlijk spelletje waarbij het marktonderzoekbureau contact gaat leggen via en een reeks aan vragen afvuurt op de aanvrager. Wanneer de offerte uitstaat bij meerdere partijen dan betekent dit vaak een hoop contactmomenten..

Oei, zo wordt het uitzetten van een briefing opeens nog een ingewikkelde weektaak. Dat hoeft natuurlijk niet! In deze blog een korte beschrijving van de belangrijkste onderdelen van een briefing.

  1. Aanleiding & doelstelling(en) van het onderzoek
    Stel jezelf de vraag waarom je de hulp wilt inschakelen van een extern bureau. Het delen van de aanleiding van je vraag en de doelstellingen van het onderzoek geven het bureau de context voor het geven van het juiste advies.

  2. Taakverdeling
    Hoe ziet volgens jou de taakverdeling eruit binnen het onderzoektraject? Zijn er onderdelen die je zelf al hebt uitgevoerd of wilt uitvoeren of wil je het gehele traject uitbesteden? De volgende activiteiten komen grofweg aan bod bij de meeste onderzoeken:
    • Het bedenken van de vragenlijst
    • Het controleren en programmeren van de vragenlijst
    • De dataverzameling
    • Opleveren van de data
    • De overige onderdelen van de briefing gaan vervolgens dieper in op deze activiteiten

  3.  De vragenlijst
    Heb je zelf al een vragenlijst bedacht dan is het goed om alvast het aantal vragen te delen met het marktonderzoekbureau. Zo kan er een goede inschatting worden gemaakt van de tijd die nodig is om te programmeren, hoe lang het voor een respondent duurt om de vragenlijst in te vullen en de uiteindelijke tijd voor analyse en rapportage.
    Heb je nog geen vragenlijst bedacht maar wel een idee welke vraagpunten erin dienen komen te staan, deel ze dan alvast zodat het bureau een goed beeld heeft wat je wilt achterhalen via het onderzoek.

  4. Dataverzameling
    Heb je al nagedacht over wat de gewenste onderzoekmethode is? Of wil je daarin advies van het bureau?
    Wat is de doelgroep van het onderzoek? Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk deze doelgroep zodat het bureau kan bekijken wat de mogelijkheden zijn qua aantallen en juiste methode om deze doelgroep te bereiken.

  5. Wijze van oplevering
    Er zijn diverse mogelijkheden als het gaat om het opleveren van resultaten. De meest gebruikte methoden zijn:
    ·      SPSS of Excel dataset
    ·       Excel tabellenboek incl./excl. Uitsplitsingen
    ·       PowerPoint of Word rapportage
    ·       Infographic
    Mocht je een voorkeur hebben voor wijze van oplevering dan is het goed om dat alvast aan te geven.

  6. Timings en budget
    Heb je bepaalde deadlines voor wanneer je de resultaten wilt ontvangen dan is het goed om deze alvast erbij te vermelden, dan kan het bureau op basis daarvan aangeven hoe de ideale planning eruit kan komen te zien.

    Heb je een bepaald budget vanuit je organisatie meegekregen of zelf in gedachten? Het is dan goed om dit in de briefing alvast aan te geven. Op basis daarvan kan het bureau ook meedenken over de meest passende aanbieding.